Trots op zijn functie

De door de stichting SSA financieel ondersteunde hoofdverpleegkundige Ibraimo Alberto Abdala is trots op zijn functie. Hij zegt: “I’m enjoying more and more of my work, despite the lack of nurses. The important thing is that our people do not suffer.”

Ibraimo is de eerste door de stichting SSA ondersteunde hoofdverpleegkundige. Een hoofdverpleegkundige is een relatief nieuwe functie in Mozambique. De Katholieke Universiteit in Beira is enige tijd geleden een speciale, driejarige opleiding voor deze groep gestart.

Intermediair
De functie is belangrijk omdat de afstand tussen verpleegkundigen en artsen in Mozambique erg groot is, zowel qua hiërarchie als kennis. Een hoofdverpleegkundige heeft behoorlijk wat medische kennis en fungeert als intermediair tussen artsen en verpleegkundigen. Uiteraard steekt een hoofdverpleegkundige ook de handen uit de mouwen.

Ibraimo werkt nu in het Maganja disctrict in Zambezia en gaat binnenkort naar het nieuwe ziekenhuis in Quelimane.

Ibraimo aan het werk. Uit privacy overwegingen is de patient onherkenbaar.

Ibraimo aan het werk. Uit privacy overwegingen is de patiënt onherkenbaar.