Kenia

De middelbare school
De aan de vuilnishoop grenzende sloppenwijk Korogocho is een gewelddadige, ernstig vervuilde omgeving. De stichting Studiebeurs voor Studenten in Afrika (SSA) betaalt hier beurzen voor scholieren van de middelbare school Our Lady of Fatima. Deze staat bekend als een van de beste in de buurt en biedt veel ruimte voor vorming, zoals levenslessen en seksuele voorlichting. De scholieren krijgen er elke dag een maaltijd, omdat thuis vaak onvoldoende te eten is.
In de drukke overvolle sloppenwijk is het ommuurde terrein van Our Lady of Fatima een oase van rust en ruimte. Velen zijn er dan ook elke dag van 7.00 tot 18.00 uur en komen ook op zaterdag terug voor groepsactiviteiten of om te studeren.

ladyfatimaDe scholieren screening
SSA neemt scholieren  zonder financiële mogelijkheden, die bovengemiddeld scoren, gemotiveerd zijn en maatschappelijk actief.
Zij worden gescreend door de sociaal werker Raphael Oduor Otieno, die in Korogocho is geboren en getogen en sinds meer dan vijftien jaar bevriend is met de oprichters van SSA.
Om een beurs te bemachtigen, schrijven de scholieren hun motivatie aan Raphael, die uiteindelijk een keuze maakt.

Coaching
De scholieren komen vaak uit een ouder gezinnen of zijn wees en leiden een snoeihard leven. Raphael is een klankbord en steunpunt voor de scholieren. Hij komt bij hen thuis en organiseert workshops om de onderlinge band van de SSA scholieren te versterken en hen blijvend te motiveren.

Sponsor en student
De sponsor verbindt zich via de SSA voor de duur van de vierjarige studie aan een leerling. De stichting SSA linkt de sponsor en de scholier aan elkaar. Zij kunnen via email, facebook, messenger en brieven contact met elkaar hebben.

De kosten
Sponsoring kost vierhonderd euro per jaar per scholier voor schoolgeld, dagelijkse maaltijd, boeken, uniformen en schoolmaterialen. Raphael legt financiële verantwoording af aan de stichting SSA. Voor zijn coachingswerk krijgt hij 50 euro per jaar per scholier.

oduroDe Obonyo foundation

Raphael Oduor voert zijn taak uit onder de paraplu van de Obonyo foundation. Deze stichting is opgezet door een van de oudste leerlingen, Juma Raphael Onbonyo Onyango uit Korochogo. Hij is inmiddels afgestudeerd in politieke wetenschappen en zit in de Jongerenraad van de Verenigde Naties. Hij heeft de Obonyo foundation opgezet, omdat hij de kans die hij heeft gekregen, ook aan anderen in Korogocho wil geven. Zijn devies: hope+action=life.

dekostenBoek over Korogocho
Een van de oprichters van SSA, Mary-Ann Sandifort, volgde bijna 14 jaar lang het leven van een aantal mensen in Korogocho en schreef daar een boek over dat door Kosmos is uitgegeven.
De titel is ‘De buren van Obama’s oma’ en het geeft een indruk van het leven van in de wijk. Het is te bestellen via de site van Mary-Ann.
Raphael Oduor Otieno en Juma Raphael Obonyo Onyango zijn twee hoofdpersonen uit het boek.

Filmpjes sponsorreis februari 2015