Steven vermoord

stevenIn februari 2012 is Steven Nyagah Kamau in de sloppenwijk Korogocho in Nairobi om politieke redenen vermoord.

Steven, beter bekend onder de bijnaam Nyash, kwam op allerlei manieren op voor de belangen van de inwoners van Korogocho, waar hij zelf woonde. Vlak voor zijn dood ijverde hij voor landrechten voor de bewoners van de wijk. De moord houdt daar verband mee.

Activist
Nyash was in 1997 de eerste jongen voor wie Frank en Mary-Ann schoolgeld betaalden. Zij volgden hem jarenlang en hij is een van de hoofdpersonen uit het boek ‘De buren van Obama’s oma’. Steven was mensenrechtenactivist, filmer en radiojournalist, was getrouwd en vader van twee kinderen.

Standbeeld
Frank en Mary-Ann zijn naar zijn begrafenis geweest waar honderden mensen uit verschillende landen, van allerlei stammen en met verscheidene achtergronden bijeen kwamen om hem te herdenken. In Korogocho wordt een standbeeld voor hem gemaakt en er wordt gewerkt aan een film over zijn leven. Naar aanleiding van zijn dood tatoeeert de Tilburgse kunstenaar Sander van Bussel de Verklaring van de Rechten van de Mens letter voor letter op 6773 vrijwilligers. Frank en Mary-Ann hebben ook een letter.