Stichting SSA

De stichting
Onderwijs is de belangrijkste pijler voor ontwikkeling van een land van binnenuit. Daarom investeert de stichting Studiebeurs voor Studenten in Afrika (SSA) in studiebeurzen.
SSA is actief in Mozambique en Kenia; in Mozambique steunt SSA studenten geneeskunde aan de Katholieke Universiteit in Beira. En in Kenia jongeren op een middelbare school in de sloppenwijk Korogocho in Nairobi.

De filosofie
SSA is niet zomaar een geldschieter, het is een stichting die contact onderhoudt met alle studenten. En sponsoren en studenten stimuleert met elkaar te communiceren, zodat er een band ontstaat die verder gaat dan alleen het geven van geld.

Draagvlak en duurzaamheid
Er zijn veel discussies over ontwikkelingshulp in de trend van ‘helpt hulp?’  Bij SSA wel: 100% draagvlak – de jongere wil studeren. 100% duurzaamheid – na de studie werkt de jongere in eigen land.

De doelgroep
SSA selecteert kansrijke, maatschappelijk betrokken, verantwoordelijke, serieuze, gemotiveerde studenten, die hun opleiding niet zelf kunnen betalen. De studenten worden gescreend door lokale mensen die de stichting meer dan tien jaar kent.

De werkwijze
Financiële onzekerheid zorgt ervoor dat veel jongeren in Kenia en Mozambique elk jaar weer moeten afwachten of ze op school kunnen blijven. SSA biedt hun zekerheid: een sponsor verbindt zich voor de hele studieduur aan een student. Voor de scholieren in Nairobi is dat vier jaar (400 euro per jaar), voor de studenten geneeskunde in Beira zes jaar (2.000 euro per jaar).

Overhead & ANBI
SSA heeft geen enkele overhead en is als Algemeen Nut Beoogde Instelling (ANBI) ingeschreven, zoals blijkt uit onze financiële verantwoording.

De oprichters
SSA is in 2004 opgezet door econoom Frank Maasson en publiciste Mary-Ann Sandifort. Zij zijn sinds 1997 betrokken bij Beira en Korogocho. Minimaal om het jaar bezoeken zij de studenten op eigen kosten.

De structuur
SSA heeft een bestuur in Nederland. In Mozambique en Kenia heeft SSA een lokale coach, die de studie-inzet en maatschappelijke betrokkenheid van de studenten bijhoudt tijdens de studiejaren en hen volgt na de studie.